08 – 5118 5110  info@betterbusiness.se Svenska Logga in

BeOnline nyheter

Hej och välkommen till BeOnline!

 

Retail reser sig igen – och igen

Det pratas mycket om framtiden för detaljhandeln. Onlinehandeln tar en allt större del av försäljningen och det finns en utbredd oro för vad som händer med den fysiska butiken när kunderna förflyttar sig till nätet. Men även om förändringens tid är här, finns det fortfarande mycket som tyder på en positiv utveckling för retail.

Nya köpmönster

Strax före jul rapporterades det om dåliga försäljningssiffror från julhandeln, främst inom leksaksbranschen. Och bara några dagar efter julafton drabbades vi av den sorgliga nyheten att det danska familjeföretaget bakom BR Leksaker och Toys ”R” Us gått i konkurs. Skälen som anges till Top-Toys konkurs ska dels vara barns ändrade lekvanor, men även ökad digitalisering och mer konkurrens

Hur kunde det bli så här? Senast i en rapport från Svensk Handel året innan, 2017, påpekas det att just Leksakshandeln brukar få ett uppsving under julhandeln, och i prognosen inför det senaste perioden såg det fortsatt ljust ut. Men nu i januari börjar statistiken visa den bistra sanningen över hur något som varit nästan lika säkert som att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul på julafton, inte längre är ett pålitligt faktum.

I själva verket tycks perioden för julhandeln förlängts, så att den nu påbörjas redan i november. Det i och med införandet av den amerikanska shoppingfesten Black Friday och Cyber Monday. Dessutom tar utbudet av online outlets, som ständigt har rea, troligtvis en del av den vanligtvis förväntade mellandagsrean. Utvecklingen går möjligtvis nu så snabbt att vi inte själva förstår konsekvenserna av vårt ändrade köpbeteendemöster förrän det slår på alla fronter.

Oviss framtid för retail

Då denna utveckling förmodat ger vatten på kvarn’ för de som gärna pratar om “butiksdöden” och “krisen inom retail”, är det glädjande att det finns riktiga eldsjälar. Med sina betraktelser och unika insikter från detaljhandeln pekar de på de möjligheter som följer på ett förändrat gränssnitt mellan varumärke och kund.

Konsultbyrån EY (tidigare Ernst & Young) har gett ut en rapport om trender inom retail med fokus på den digitala utvecklingen och presenterar den i en kort film. Där nämner bland andra Karolina Hagberg, tidigare affärsområdesdirektör på Coop, att kundbemötandet kommer att behöva förändras, både digitalt och i den fysiska butiken, för att stimulera nyfikenheten hos kunden och öka det sociala engagemanget.

I Handelstrenders rapport Retail 2019 talar man om “Generation Nu”, och menar på att de rådande förväntningarna gör gällande att det knappt ska finnas någon väntetid alls mellan köpbeslut och leverans. Man vill ha upplevelser, “kryddade med ny teknik” och ögonblicklig respons.

Retail i omskapande

Anton Granlund, grundare av fenomenet G-star RAW och nu aktiv med Slash.ten och Influencerpodden, skriver i en artikel om sina spaningar i New York, att retail är långt ifrån dött. Tvärtom har många företag där lyckats utveckla sina tidigare butikskoncept och skapa något nytt och unikt. Genom att para ihop det traditionella erbjudande som kunderna känner lojalitet för med helt nya upplevelser.

Även Lina Appelqvist, Head of Retail för inredningsföretaget Royal Design, talar om att framtiden för retail stavas omnikanal. Genom att kombinera den digitala butiken med den fysiska i en en sömlös kundupplevelse skapar man en plats där kunderna dels kan får inspiration och känna på varorna. Även om själva köpet sedan sker online blir butiken även det naturliga stället att hämta upp sina varor.

Det fanns en tid då shopping enbart gick ut på att man strövade från butik till butik och bläddrade planlöst bland kläder på ställningar, i hopp om att hitta något som ropade ”hej, köp mig”. Den tiden är sannolikt över. Den nya generationen vet exakt vad de vill ha. De följer trender och influencers och har hela webben i sin hand.

Morgondagens retailkund

Inom konceptet “Service” finns det nya dimensioner av kundbemötande att ta hänsyn till, och vi som är verksamma inom området måste alla anpassa oss. På Better Business initierade vi vår egen förändringsprocess under 2017, då vi i nära diskussioner med kundföretag inom olika branscher började utforska nya frågeställningar att införa i vår process. Läs gärna vårt white paper “Morgondagens kund”, där vi presenterar resultatet av vår spaning framåt och de workshops vi hållit under de gångna året.

Omställningen till morgondagens retail kommer att kräva tid och energi, men för de som fortsatt ser möjligheter där andra ser problem och vågar pröva sig fram finns det en framtid. Vi är gärna er diskussionspartner i sökandet efter denna. Kontakta oss!

Comments are closed.