Pressmeddelande: Better Business CX-Index 2023 visar att den personliga försäljningen har en nedåtgående trend.

Better Business CX-Index, en undersökning av 100 kedjor, avslöjar att de ackumulerade resultaten har sjunkit från 2022 års mätning (64 %) till årets resultat på 58 %, det är också en betydande skillnad från 2021 års mätning (68 %). Denna trend indikerar en utmanande miljö inom detaljhandeln, och särskilt i den personliga försäljningen, där en minskning på 7 % har noterats gentemot föregående års resultat.

Resultat kundens väg och fokusområden 2023, 2022 och 2021.

De tre faktorer som fick lägst resultat 2023:

• Medarbetaren gav något merförsäljningsförslag (11,4 %).
  • Om medarbetaren frågade om hen kunde hjälpa till med något mer (17,2 %).
  • Medarbetaren önskade kunden välkommen åter (21,1 %).

Resultaten visar också att endast 38,7 % av fallen involverade medarbetare som på eget initiativ erbjöd hjälp till kunder som uppehöll sig i butiken under en specificerad tid. Detta pekar på en potentiell påverkan på konverteringen och den övergripande kundupplevelsen.

I de fall där kunder fick kontakt visade medarbetaren ett genuint intresse för att hjälpa kunden (74 %), och i 57 % av fallen genomförde medarbetaren en behovsanalys.

Personlig försäljning 2022-2023

För att adressera dessa utmaningar och förbättra lönsamheten uppmuntras detaljhandelskedjorna att implementera en gemensam, coachande och motiverande ledarskapsstrategi för att skapa engagerade medarbetare. Framgångsrika kedjor kommer att dra nytta av att betrakta medarbetarna som en av de mest kritiska tillgångarna och investera i utbildning, erkännande och utvecklingsmöjligheter.

”Detaljhandeln är i ständig förändring, och varje interaktion mellan butikspersonal och kunder blir en möjlighet att påverka och forma kundupplevelsen”, säger Lina Schölin, VD Better Business ”Vår starka rekommendation till kedjorna är att införa en gemensam ledarskapsstrategi, för att ge alla butiker lika förutsättningar för att förbättra kundupplevelsen och lönsamhet.”

Topp 3

1. Telia
  2. BDS
  3. Akademibokhandeln

För ytterligare information och för att ta del av er specifika data om er kedja, vänligen kontakta Better Business.

Om Better Business Better Business ingår i koncernen Idun Retail Service AB tillsammans med systerbolaget Pegasus kontroll AS i Norge. Bolagen är marknadsledande inom kontrolltjänster och mystery shopping, ett verktyg för kundupplevelseanalys. Vi strävar efter att hjälpa företag att förbättra sina resultat genom att erbjuda insikter och verktyg för att skapa en överlägsen kundupplevelse.