Mystery shopping

I mystery shopping instruerar vi en anonym person att agera som kund och sedan rapportera sina erfarenheter på ett detaljerat och objektivt sätt. Mätningarna skapar värde för hela organisationen. Genom att regelbundet lyfta resultaten internt, stärks kundfokuset och engagemanget i hela teamet.

MYSTERY SHOPPING

Din strategi för riktiga kundrelationer

Genom mystery shopping får du insikt i hela kundresan, shoppers agerar som vanliga kunder och visar hur din verksamhet verkligen upplevs. Med över 40 000 besök per år och 20 000 shoppers anpassar vi oss efter din kundprofil och fångar detaljerna som gör skillnad. Det handlar inte om kontroll, utan om utveckling. Objektiv feedback visar vad som fungerar och vad som kan bli ännu bättre.

image

Fatta beslut med självförtroende

Mät er kundupplevelse med mystery shopping och få data på varje steg i kundresan för att identifiera styrkor och brister.

image

Internt kundfokus

Rapporter från mystery shopping ger dig underlag för att hålla kundupplevelsen i centrum i samtal med team och ledare.

image

KPI för kundupplevelse

Tillskillnad från traditionella KPI:er som mäter övergripande ex. kundnöjdhet ger mystery shopping dig en förståelse för vad som påverkar era KPI:er.

MYSTERY SHOPPING – FRÅN INSIKT TILL UTVECKLING.

Den kvantitativa datan visar dig VAD som händer. Du ser att X % av kunderna lämnar efter första köpet eller att NPS faller i en viss region.

Med mystery shopping får du svar på varför. Det är här de kvalitativa insikterna kommer in, det ger sammanhanget, nyanserna, och framför allt: berättelserna.

Det är först när vi kombinerar siffrorna med rösterna som vi börjar förstå vad som faktiskt pågår. Då kan vi se mönster, identifiera orsaker, och fatta rätt beslut.

talking about mystery shopping

Uppstart

Tillsammans kartlägger vi er kundresa och får en klar bild över företagets koncept och strategi. I syfte att kartlägga hur kundbemötandet ska ske för att uppfylla företagets varumärkeslöfte. Därefter tar vi fram mål och fastställer era mätpunkter. 

Introduktion

Vi anpassar er rapportportal och genomför först en nollmätning för att se ert utgångsläge. Därefter introducerar vi verktyget för medarbetare. Där vi går igenom mätpunkter, vi fokuserar på syftet och resultaten från nollmätningen.

Fältarbete

Våra Mystery shoppers genomför besöken. Vi gör kvalitetskontroller på varje rapport för att säkerställa att alla besök är korrekt utförda. Som ni sedan ser i portalen så ni kan påbörja ert utvecklingsarbete. 

Utveckling

Sammanfattningsvis får ni ett mystery shopping-program som vi kontinuerligt justerar utifrån ert nuläge och önskade läge. På så sätt skapar vi ett verktyg som följer era förbättringar och ger underlag för beslut och samtal med team och chefer.


Mystery shopping är en metod som mäter – i alla branscher, på alla plattformar

Mystery shopping fungerar, oavsett var och hur kundmötet sker. I butik, på restaurang, i hemnäratjänster, försäkring eller bank. Via chatt, telefon eller på plats. Oavsett kanal eller bransch hjälper vi dig mäta det som betyder mest, där ni möter era kunder.



VÅR START GUIDE TILL MYSTERY SHOPPING

Start guiden är framtagen till dig som ska eller är intresserad av att implementera Mystery shopping. Med hjälp av strategier, mallar och tips kommer vi leda dig och ditt team till en mer kundfokuserad kultur.

”Enligt mig finns det inget bättre sätt att göra det på än med hjälp av oberoende ”shoppers. Det ger oss ett extremt viktigt verktyg i de säljsamtal vi har med säljare och partners

Christer Nilsson, Distriktschef Preem

”Det har synliggjort våra styrkor samt förbättringsområden som vi löpande arbetat med så att vi når vår målsättning att erbjuda ett kundmöte i världsklass. Det ger oss möjligheten att mer precist sätta in insatser på det vi behöver utveckla i de olika delarna i ett kundmöte.” 

Magnus Larsson, Country Manager Sverige HiFi Klubbe

Mystery shopping ger oss feedback inom olika områden och möjligheten till att få kommentarer. Med mer kännedom blir vi bättre och bättre och fortsätter utvecklas lokalt! Vi vill att våra kunder alltid ska känna att de får professionell hjälp och den finaste av service de förtjänar

Solin Chami, Tf VD på Doz Apotek

Vanligaste anledningarna

mystery shopping besök genoomförs i en butik
Professional car salesman is showing a new car to a young couple in a modern car dealership, discussing the features and benefits of the vehicle
mystery shopper kollar på produkter
Professional car salesman is showing a new car to a young couple in a modern car dealership, discussing the features and benefits of the vehicle

Mystery shopping – Uppstart av mätningar

Motivera medarbetare

Att motivera medarbetare är avgörande för att säkerställa goda kundupplevelser och kundnöjdhet inom ett företag. Mystery shopping-mätningar är en kraftfull metod för att öka medarbetare engagemang och prestationer på flera sätt.

Skapa kundfokus

En kundfokuserad kultur gör er till ett attraktivare val för kunder, de som verkligen lyckas får ofta fördelar som bra rykte och återkommande kunder. Det kan vara en utmaning att få alla att sträva mot samma mål och alltid sätta kunden i centrum.

Mäta servicenivå

Företag använder metoden i flera olika branscher, inklusive detaljhandel, restauranger, hotell, bankväsende och hälsovård. De tillämpar den på olika kanaler, såsom fysiska butiker, webbplatser, sociala medier och kundtjänstcenter.

Mäta teamet

Genom att mäta teamets prestationer får ni konkret data på era utvecklingsområden som som genom positiva strategier skapar engagemang i hela gruppen. Metoden kan anpassas till alla branscher som innefattar ett kundmöte.

Syfte med Mystery shopping

Vad kan du mäta med Mystery shopping?

Varför mäta med Mystery shopping?

Hur kvalitetssäkras varje besök?

Ladda ner vår köpguide till Mystery shopping och ta reda på vad som är bra att tänka på inför ett Mystery shoppingprogram!