
Better Business CX index
Better Business CX Index mäter alla delar som påverkar kundupplevelsen och försäljningen i det fysiska kundmötet.

Under perioden oktober till december genomför vi flera Mystery shoppingbesök hos de 100 största kedjorna inom detaljhandeln med syfte att mäta och analysera det som påverkar försäljningen och kundrelationerna. Våra rapporter ger en analys av trender och områden med förbättringspotential och besvarar frågor som, vilka har kommit längst i sitt arbete med kundupplevelsen?
Vinnarna av Better Business CX-Index 2021!
Happy Homes
Vem eller vilka är hjälten bakom er framgång?
– Det är utan tvekan våra handlare och deras fantastiska medarbetare runt om i Sverige. Den kunskap och engagemang för sina kunder som de besitter är oslagbart. Tillsammans med de verktyg vi tillför från kedjan så skapar vi butiksglöd, samtidigt som andra pratar om butiksdöd.
Morgan Wetter, Försäljningschef, Happy Homes Sverige AB

Glitter
Hur ser ni till att kundlöften förflyttas från papper till verklighet?
– Vi har sett att metodiskt arbete genom mätning av kundupplevelsen, uppföljning och coachning bidrar till beteendeförändring och skapar resultat. Vi jobbar med best practice och låter våra bästa ambassadörer bidra till on-boarding processen och lära ut sina bästa tips till nya medarbetare. Alla butiker arbetar aktivt med butikens kundupplevelseresultat och tränar mellan mätningar på att behålla sina styrkor i kundmötet och vässa sina svagheter.
Helena Wahlsten, Sales manager Glitter International AB

Iittala – Fiskars Group
Vad gjorde ni annorlunda under 2021 för att förbättra kundupplevelsen ytterligare?
– Det finns många delar som vi har gjort annorlunda, men en viktig faktor för att förbättra kundupplevelsen har varit våra månadsvisa gruppmöten.Det har varit blandade grupper bestående av butikschefer och säljare. Dessa möten har utgått utifrån varje butiks senaste Mystery Shopping rapport, men även hur butikens trend varit under en längre period.I dessa gruppmöten, hjälper butikerna varandra med att dela med sig av best practices, men även en stor del är peppning! Det har varit otroligt givande att delta i dessa möten. Resultaten har blivit att våra butiker har fått ökat fokus på detta.
Mats Classon, In Store Trainer / Outlet Manager, Iittala | Fiskars Group

