minutkliniken gives customer service

En mer tillgänglig vårdmottagning

Minutkliniken är en vårdmottagning som ligger i anslutning till några av Apotek Hjärtats apotek i Stockholm och Göteborg. Minutkliniken ingår i Min Doktor, en fristående verksamhet i ICA Gruppen.

Minutkliniken i Haninge öppnade i april i år och där har patienter möjlighet att träffa erfarna sjuksköterskor för att få hjälp med mindre åkommor och besvär. Kliniken har två mottagningsrum och patienterna skriver själva in sig i en kunddator. I den beskriver besökarna vilket ärende de har, exempelvis om man är där för vaccination eller känner sig sjuk. Från en lista med upplevda symptom väljer man det som stämmer in och får sedan prata med en sjuksköterska för att få hjälp samt råd om lämplig behandling.

“Personalen bemötte mig med omtanke”
När Better Business planlägger mystery shopping besök hos en vårdgivare måste personen som utför besöket vara sjuk på riktigt eller ha ett reellt ärende, som exempelvis öronspolning eller resevaccination. I september i år besökte en av våra shoppers mottagningen på Minutkliniken i ICA Maxi i Haninge och lämnade sedan följande omdöme:

”En fantastisk mottagning där personalen verkligen bemötte mig och tog mina problem på allvar. Personalen bemötte mig med omtanke och pratade med mig om mina problem på ett bra sätt. En fantastiskt mjuk person som tog hand om mig på ett fint sätt.”

“All positiv feedback gör det roligt att gå till jobbet”
Jenny Karlsson, Områdeschef för Minutklinikerna i Stockholm, berättar att just Minutkliniken i Haninge tar emot många sjukvårdskunder, i förhållande till andra kliniker som har en större andel vaccinationer. Anledningen är att den fyller ett behov av tillgänglighet i en del av Stockholm där det är ont om alternativ. Då Minutkliniken har öppet på kvällar och helger har man även möjlighet att få hjälp efter arbetstid.

Jenny berättar att det till och med har hänt att patienter har hänvisats till Minutkliniken i Haninge från andra vårdställen. Sjuksköterskorna som arbetar här har lång erfarenhet från primärvården och får generellt mycket uppskattning från kunderna.

“Sjuksköterskorna säger ofta att all positiv feedback gör det roligt att gå till jobbet, och utmärkelsen Suverän Service betyder mycket som ytterligare bekräftelse för personalen. Vi kommer att hänga diplomet på väggen på kliniken”, säger Jenny Karlsson.

Tankar om morgondagens vårdsökande
“Vår verksamhet är framtidens vård”, säger Jenny Karlsson. “Man har inte alltid möjlighet att komma till en vårdcentral och få hjälp när man behöver, men man kan sitta hemma och digitalt söka upp sina symptom och sedan få hjälp av en sjuksköterska. Jag tror på att vi kommer att söka vård på våra egna premisser och önska oss snabbare och mer tillgänglig behandling. Jag ser inte att det här sättet att få hjälp kommer att ersätta den befintliga vården utan att fungera som ett komplement. Vi kommer att ha många äldre som behöver vård och även om deras behov idag ser annorlunda ut kommer alla att bli allt mer digitala. Fysiska kliniker kombinerat med digitala tjänster är framtiden”.

Om Suverän Service
Better Business World Wide har definierat kriterier för mystery shopping i Norden och Europa, med uppdrag i mer än 55 länder. Vi arbetar med kunder i olika branscher som alla har samma mål: Att mäta, utveckla och förbättra service och kvalitet. Vi tycker att det är extra roligt när någon av dem får omdömet Suverän Service. Tagged: bemötandeblogbloggMystery ShoppingServicevårdföretag