En vanlig kund eller en spion?

Att anlita en mystery shopper blir, oavsett bransch, allt vanligare.

Hos den som inte riktigt vet vad det innebär kan bilden av en ”spion” som smyger omkring runt hyllorna lätt dyka upp. Och visst, it makes a good story, men få bolag som idag arbetar strukturerat och långsiktigt med mystery shopping skulle hålla med.

En artikel som nyligen publicerades i magasinet Sälj!  bygger på en intervju med Better Business VD, Lina Schölin. Där kan du läsa kort om konceptet med mystery shopping, vår metodik, förberedelserna innan ett besök samt hur du som butikspersonal kan hantera besöket.

”– När vi inleder samarbetet med en ny kund gör vi en dna-analys av företaget, säger Lina Schölin. Det kan vara väldigt olika vilka utmaningar som finns, vad man vill undersöka. Men ofta vill man kontinuerligt säkerställa kundbemötandet och coacha medarbetarna. Medarbetarna är ju varumärkets viktigaste influencers.”

Med andra ord så är mystery shopping inte riktigt att likställa med en spion. Det bygger på vår väletablerade metodik, som står beskriven här: https://www.betterbusiness.se/mystery-shopping/. Det handlar om att skapa sig en bild av nuläget samt hur man som företag kan bli ännu konkurrenskraftiga.

Här kan du läsa hela artikeln