Har din butik stopping power?

Det sägs att man genom riktigt bra och visuellt attraktiv butikskommunikation i princip kan få produkter att sälja sig själva. Att en genomtänkt exponering gör att kunden klarar sig själv, utan hjälp eller råd från butikspersonalen. För oss som dagligen jobbar med resultat från mystery shopping mätningar är det inte riktigt sanningen, snarare är det just själva bemötandet som blir viktigare och viktigare för kunden. Men att jobba med de verktyg visual merchandising erbjuder, att presentera sortimentet på ett lockande sätt, att göra det man säljer tillgängligt, det är verkligen en nyckelfaktor när det gäller att särskilja sig från konkurrenterna.

 
Exponering och skyltning är variabler som alltid finns med i våra mystery shopping mätningar. Det visuella, både exteriört och interiört, spelar stor roll. Det kan vara helt avgörande varför kunden väljer en butik framför en annan. Det handlar inte bara om att locka in kunder genom inspirerande skyltning utanför, utan även att placera varorna på ett sätt som gör att kunden också blir lockad att köpa väl inne i butiken. Det visuella är viktigt, det spelar på känslor, intryck, minnen och här kommer även dofter in, något som börjar bli mer och mer populärt- att parfymera sin butik på olika sätt.

 
En stökig butik där det är svårt att orientera sig inbjuder mer sällan till köp än en organiserad, prydlig butik. En för prydlig butik kan däremot få motsatt effekt- kunden vill inte förstöra skyltningen och vågar inte ta upp den fint vikta tröjan eller fingra på det noggrant utplacerade halsbandet. Att få känna, prova, klämma och testa är en viktig del i köpprocessen och det är också här som personalens bemötande spelar in, att man som kund uppmuntras till att lära känna produkten. Exponering och skyltning är viktigt och där läggs ofta både resurser, tid och energi för att hitta rätt tänk och känsla. Men det är i kombinationen med ett suveränt och personligt bemötande som styrkan ligger, och det är det som gör att kunden kommer tillbaka.